Lietuvių ir britų inicijuotame projekte – 162 menų studentai iš keturių šalių
Jau įpusėjo antrasis tarptautinio iliustruotojų mainų projekto etapas – šešios profesionalių iliustruotojų vadovaujamos studentų grupės iš Lietuvos, Estijos ir Jungtinės Karalystės baigė savo sulankstytų knygelių (leporello) projektus, kurie bus ruošiami spaudai, išleisti ir pristatyti leidybos rinkos profesionalams 2018 m. Londono knygų mugėje, kuomet Baltijos šalys bus dėmesio centre – pristatys „Market Focus“ programą.
Kovą prasidėjusiame tarptautiniame vaikų knygų kūrėjų kultūriniame ir edukaciniame projekte dalyvauja 162 studentai iš 16 aukštųjų ir aukštesniųjų menų mokyklų trijose Baltijos šalyse ir Jungtinėje Karalystėje.
Su Vilniaus dailės akademijos (VDA) studentų grupe dirbo britų iliustruotoja Emily Hughes, VDA Kauno skyriaus grupei vadovavo Jimas Stotenas. Jie jau surengė po dvi sesijas Lietuvoje, studentų sukurti vaizdų pasakojimai ruošiami spaudai VDA leidykloje. Iliustruotoja Akvilė Misevičiūtė (Akvilė Magicdust) jau baigė savo darbą Braitono Metropolitan koledže, Rasa Joni taip pat jau atsisveikino su Mid Kento koledžo grupe, Lina Dūdaitė šiuo metu dirba su Oksfordo miesto koledžo studentais, leporello knygučių maketus baiginėja ir Ievos Babilaitės grupė Peterboro regioniniame koledže.
Pasak projekto koordinatorės Lietuvoje, Lietuvos kultūros instituto Projektų ir programų skyriaus vadovės Rūtos Nanartavičiūtės, vienas įdomiausių viso šio proceso aspektų – jo dalyvių įspūdžių įvairovė: „Pasikalbėję su mūsų iliustruotojomis, grįžusiomis po dirbtuvių britų koledžuose, supratome, kokia įvairi yra jų patirtis: jos dirbo su įvairaus amžiaus, meninių įgūdžių ir socialinių patirčių mokiniais. Kai kurioms teko padirbėti su emigrantų šeimų vaikais, mišriomis grupėmis, o kai kurios dirbo su britais“, – pastebėjo R. Nanartavičiūtė.
Nemažą I. Babilaitės grupės dalį sudaro emigrantai iš Latvijos, Lietuvos, Lenkijos. „Kaip ir kiekvieną kartą, vesdama dirbtuves, mokydama kitus, mokausi pati. Ypač mokausi kantrybės sulaukti, kuomet studentų patirtis susiformuos ir įgaus kūrybinį pagreitį. Dažniausiai toks laukimas pasiteisina. Reikia būti greta ir ištverti studentų tingulį, įtikinti juos peržengti ir praplėsti savo pačių ribas. Mokantis kartu, tai yra einant prie kiekvieno, žiūrint įdėmiai be išankstinių nuostatų ir lūkesčių, pamatai, kad kiekvienas iš jų turi individualų darbo tempą ir būdą atsakyti į pateiktą užduotį. Kartu ieškome ir randame sprendimus“, – pasakoja menininkė.
Tuo tarpu A. Misevičiūtės grupėje Braitono Metropolitan koledže – gana motyvuoti jaunuoliai: „Studentai pradėjo dirbtuves jau gerai įsigilinę į procesą, pasiruošę savo darbų projektus, pasirinkę labai įvairias temas – nuo dramblių medžioklės iki namo istorijos. Manau, kad yra keli, kurie jau dabar galėtų leisti savo knygas“, – džiaugėsi menininkė. Oksfordo miesto koledže dirbusi Lina Dūdaitė atkreipė dėmesį į stiprią ir draugišką koledžo bendruomenę, gerus dėstytojų ir studentų santykius.
Projekto iniciatoriai – Londone veikianti skaitymo skatinimo iniciatyva „Pop Up Projects CIC“ ir Lietuvos kultūros institutas. Iliustruotojų mainų idėja „Pop Up Projects“ direktoriui Dylanui Calderiui kilo Lietuvos kultūros instituto kvietimu besilankant 2015-ųjų Vilniaus knygų mugėje. Projekto finansavimą užtikrina „Arts Council England“ fondas, Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos kultūros ministerija, į projekto veiklas įsitraukė partneriai iš Latvijos ir Estijos.
Tarptautinio mainų projekto partneriai Lietuvoje – Vilniaus dailės akademija (Grafikos ir Grafinio dizaino katedra Vilniuje bei Taikomosios grafikos katedra Kaune), Vilniaus dailės akademijos leidykla. Projekte taip pat dalyvauja britų akademiniai partneriai (8-10 institucijų), leidykla „Nobrow“, „House of Illustration“ ir kt. Partneriai Latvijoje ir Estijoje – akademinės institucijos, IBBY Estonia, KUŠ leidykla Latvijoje ir kt.
Visų projekte dalyvaujančių studentų sukurtos knygos bus išleistos ir dalyvaus parodoje Londone knygų mugės metu 2018 m. (JK studentų knygas leis pripažinti leidėjai „Nobrow“, Lietuvoje – VDA leidykla).