Tarptautinėje parodoje Kijeve – Lietuvos XX a. peripetijas liudijanti plakatų kolekcija
Spalio 20 d. Kijevo „Mysteckyi Arsenal” atidaroma tarptautinė plakatų paroda „EPHEMEROIDS: The Twentieth Century In The Posters” („XX a. plakatuose”), kuriame pristatomi JAV, Šveicarijos, Lenkijos, Ukrainos ir Lietuvos plakatai.
Parodoje pristatomi 25 Lietuvos plakatai yra atrinkti iš M.K. Čiurlionio nacionalinio dailės muziejaus, Lietuvos nacionalinio muziejaus, Vilniaus universiteto bibliotekos Lituanistikos skyriaus, Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Nacionalinio publikuotų dokumentų archyvinio fondo, Šiaulių „Aušros“ muziejaus. Parodos kuratorė – dr. Karolina Jakaitė, prie atrankos prisidėjo ir prof. Juozas Galkus.
Pasak K. Jakaitės, pirminis organizatorių prašymas buvo atrinkti 15 plakatų – po penkis „Karo”, „Totalitarizmo” ir „Humanizmo” temoms, tokiu būdu atspindint skirtingus XX a. laikotarpius. Proceso metu Lietuvos kolekcija buvo papildyta dešimčia darbų, įtraukiant į ją plakatus iš Lietuvos Nepriklausomybės laikotarpio (1918-1940), vieną plakatą iš Nacių okupacijos periodo, plakatus iš Sovietų okupacijos, kovos už Nepriklausomybę, Sąjudžio ir atkurtosios Nepriklausomybės laikų.
„Turėdama omenyje skirtingas temų interpretacijas, meninės išraiškos įtaigą, dekoratyvumą, tekstinių ir vaizdinių išraiškos priemonių derinį, norėjau pristatyti iškiliausius Lietuvos plakatų menininkus, be kurių negalėtume įsivaizduoti Lietuvos plakatų kolekcijos, tokius meistrus kaip Stasys Ušinskas, Telesforas Kulakauskas, Juozas Galkus, Vytautas Kaušinis, Kęstutis Gvalda, Stasys Eidrigevičius, Rimvydas Kepežinskas”, – teigė dr. K. Jakaitė.
„Plakato žanras yra labai laikinas, bet tuo pat metu – jautriai reaguojantis į besikeičiančias politines, istorijas, kultūrines ir socialines aplinkybes. Pagrindines plakatų temas visada apsprendžia laiko ir vietos aktualijos. Plakatai visada yra priklausomi nuo užsakovo – Sovietmečiu juos reguliavo politiniai cenzūros apribojimai, šiais laikais – rinkodaros taisyklės. Dabartyje mus supa daugybė komunikacijos būdų ir metodų, plakatai tikrai nebėra viešosios erdvės centre. Jie modifikuojasi, į plakatus įtraukiama animacija, garsas, muzika, tačiau „senamadiški”, bet originalūs ir menišku plakatai visada išliks patrauklūs ir efektyvūs”, – tvirtina parodos kuratorė.
Paroda – projekto „Lietuva-Ukraina: kultūros partnerystė 2016” programos dalis.