Lietuvos Kultūros Institutas
Lietuvos kultūros gidas, Menininkai

Indrė Šerpytytė

Indrė Šerpytytė, From. Between. To, Vartai, 2019. Foto Galerija Vartai

Indrė Šerpytytė (g. 1983 m.) pasitelkia archyvinę kino bei garso medžiagą ir kurdama instaliacijas, performansus, , videofilmus ir fotografiją, dirbdama su tekstile šias dokumentavimo medijas naudoja kaip  emocijos ir paveldėtos atminties išraiškos priemones. Jai rūpi istorijos, bendražmogiškumo, traumos klausimai. Pasitelkdama konkrečius atvejus, susijusius su Antruoju pasauliniu karu, šaltuoju karu, sovietinės okupacijos dešimtmečiais ar net Sirijos konfliktu, ji klausia, kaip praeitis veikia dabartį; kaip tai, kas politiška, veikia tai, kas asmeniška? 

Darbų serijoje „1944–1991“ (tęsiama nuo 2009) vaizduojami pastatai, kuriais Lietuvoje naudojosi sovietų slaptosios tarnybos, tarp jų ir KGB. I. Šerpytytė, nagrinėdama išslaptintus valstybinius dokumentus, susikūrė pastatų archyvą, o paskui fotografavo juos vietoje. Vėliau padarė pagal šias fotografijas medžio drožėjo pagamintų maketų  nespalvotas fotografijas. Šaltas ir asketiškas galutinių atvaizdų pateikimas, keli mediacijos žingsniai leidžia peržengti pirminį traumos šoką ir aktualizuoti savo tikrąjį dabartinį santykį su istoriniu objektu. 

Serijoje „Pjedestalas“ (2016) dabartis lyginama su praeitimi, priešpastatant archyvinius Lenino ir Stalino skulptūrų, pastatytų didingose viešosiose erdvėse, vaizdus ir jų dabartinį būvį ostalgijos“ teminiame parke. Taip pat nagrinėjami istorinių patyčių ir ištraukimo iš istorijos aspektai. I. Šerpytytės darbuose nagrinėjamos ir kitos globaliai atpažįstamos traumų vietos bei jų pristatymas medijose. Susitelkdama ties Rugsėjo 11-ąja, Sirijos kariniu konfliktu bei „ISIS“ propagandiniais klipais, kūrėja analizuoja šių gausiai medijose nušviečiamų reiškinių estetiką kaip esminį aspektą, per kurį mes šias istorines tragedijas suvokiame kaip žiūrovai. 

Šerpytytė studijavo Braitono universitete bei Londono Karališkajame menų koledže. Darbus eksponavo 1-ojoje Rygos šiuolaikinio meno bienalėje RIBOCA 2018 m. ir 11-ojoje Kauno bienalėje 2017 m., personalinėse parodose Šiuolaikinio meno centre (Vilnius), galerijoje „Vartai“ (Vilnius), „Still House Group“ (Niujorkas), Šiuolaikinio meno muziejuje (Krokuva), specialiame „Block Universe“ projekte 58-ojoje Venecijos bienalėje, „Ffotogallery“ (Kardifas), Fotografų sąjungoje (Londonas). Ji kviesta dalyvauti grupinėse parodose Moderniojo meno muziejuje (Niujorkas), „Tate Modern“ (Londonas), Imperijos karo muziejuje (Londonas), Folkvango muziejuje (Esenas), Nacionalinėje dailės galerijoje (Vilnius).

www.indre-serpytyte.com