Lietuvos Kultūros Institutas
Instituto veikla, Kultūros atašė veikla, Kultūros naujienos, Susijusios naujienos

Japonijoje – dvimečio lietuvių-japonų architektūros projekto paroda

Lietuvos kultūros institutas

Rasos Chmieliauskaitės nuotr.

Lapkričio 22-30 d. Kobės miesto galerijoje Kobe Studio Y3 pristatoma architekčių ir tarpdisciplininių menininkių Rasos Chmieliauskaitės (Lietuva) ir Tomomi Homma (Japonija) bendra interaktyvi sensorinės architektūros paroda „Unchanged & Evolving”. Parodos kuratorius – menotyrininkas dr. Justinas Kalinauskas.

Ši paroda yra 2022 m. Lietuvoje pradėtos nevizualios architektūros kūrybinės rezidencijos tąsa. Antrus metus vystomo architektūrinio tyrimo metu dvi menininkės, reprezentuojančios savitas Lietuvos ir Japonijos kultūras, tyrinėja tradicinės architektūros reiškinius abejose valstybėse, bandydamos tarp šalių megzti tarpkultūrinį dialogą, įveikiantį tiek kalbinį, tiek vizualinį barjerą ir leidžiantį per įvairius pojūčius – lytėjimą, uoslę bei klausą – atpažinti universalią abi kultūras atliepiančią architektūrinę gramatiką. Parodoje pristatoma sensorinė instaliacija gimė iš nuoseklaus kūrybinio proceso lankant įvairius etninės architektūros objektus Lietuvoje ir Japonijoje, o taip pat kūrybinių dirbtuvių su Lietuvos ir Japonijos aklųjų ir silpnaregių bendruomenėmis.

Menininkės remiasi požiūriu, jog gilus, kultūriškai įkrautas ir socialiai produktyvus architektūros pažinimas negali pasireikšti vien per formalų architektūros perskaitymą, bet reikalauja platesnės perspektyvos, kuri atsiskleidžia mokinantis iš kitaip pasaulį suvokiančių visuomenės grupių (dažnai patiriančių kultūrinę atskirtį dėl tam tikrų negalių), o taip pat skirtingų kultūrų patirties, kurioje atrandamas nepažintas asmeninis santykis su architektūra ir išgyvenamas naujas jos poveikis žmogui.

Skirtingai nei architektūrinėje ekspozicijoje, šioje parodoje yra iš esmės permąstoma architektūros lauke konvenciškai taikoma kūrybinė logika, ne tik pristatant su neregių bendruomene atrastus architektūros pažinimo metodus, bet ir interaktyvioje instaliacijoje atskleidžiant menininkių vystomą nevizualaus aplinkos pažinimo semantiką.

Rasa Chmieliauskaitė yra architektė ir menininkė iš Kauno, pastaruosius penkerius metus dirbanti su nevizualios architektūros pažinimo tyrimais į kuriuos įtraukia Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos bendruomenę ieškodama įvairesnių dialogo su mus supančia aplinka formų, kurios diktuoja mums naujas erdvės organizavimo galimybes ir gilesnį architektūros fenomeno perpratimą. Rasos projektuose didelis dėmesys yra skiriamas bendruomenei ir jos santykių su supančia aplinka atskleidimui.

Tomomi Homma yra architektė, menininkė ir prodiuserė iš Onomičio miesto Hirošimos prefektūroje. Jos kūryboje darniai tarpusavyje derinami atminties fenomenas, ir konceptualus viešosios erdvės dizainas. Menininkė atstovauja Japonijos menininkų kolektyvą OBI, su kuriuo įgyvendina įvairius kūrybinius projektus, surištus su tradicine architektūra, Japonijos amatais bei atminties tema ir socialiniu turiniu: apleistos architektūros pritaikymą meninėmis priemonėmis, po natūralių kataklizmų (žemės drebėjimų, cunamių, taifūnų) pasikeitusio architektūrinio-urbanistinio kraštovaizdžio atkūrimą, bendruomenių įtraukimą į supančios aplinkos formavimą ir kitus socialiai orientuotus projektus.