Lietuvos Kultūros Institutas
Instituto veikla, Kultūros atašė veikla, Kultūros naujienos, Susijusios naujienos

Perkusininkas Dalius Naujo legendiniame „Blue Note“ džiazo klube Niujorke

Lietuvos kultūros institutas

Niujorke birželio 29 d. lietuvių džiazo muzikantas Dalius Naujokaitis-Naujo su grupe žinomų Niujorko džiazo scenos atlikėjų surengė du koncertus „Bule Note“ džiazo festivalio specialiojoje programoje „Europos garsai” (European Sounds Series). Koncertai vyko jau legenda tapusiame džiazo klube „Blue Note“.

Tą savaitgalį Niujorkas alsavo karščiu ir ruošėsi didžiausiam „Pride“ paradui pasaulyje. Tie, kurie dar nebuvo išvykę iš miesto prie vandenyno ir nepatingėjo išsiruošti iš namų – gavo „Blue Note“ klubo vėsą ir dozę aukščiausio lygio džiazo su virtuozu perkusininku Daliumi Naujokaičiu-Naujo ir jo suburta grupe: saksofoninku Jonathonu Hafneriu, kornetininku Kirku Knuffke ir vienu geriausių Niujorko kontrabosininku Michaelu Formaneku.

D. Naujo kartu su grupe dalyvavo „Blue Note“ džiazo festivalio programoje Europos garsai. Ši – organizuojama jau antrus metus. Du džiazo vėlyvųjų pusryčių  koncertai buvo abu skirtingi. Ir tai nenuostabu, kai groja tokio lygio muzikantai – mat jie tiesiog nesikartoja. Kiekvieno pusantros valandos koncerto pabaigoje klausytojai gavo ir po netikėtą raziną – Daliaus Naujo kompoziciją, kurioje  į šiuolaikinio džiazo audinį netikėtai buvo įpinta lietuvių liaudies daina „Augo girioj ąžuolėlis“.

Pasirodymas legendiniame „Blue Note“ džiazo klube D. Naujo buvo pirmasis. Daliaus suburta grupė atliko keturias jo paties sukurtas kompozicijas ir kelias kornetininko Kirko Knuffke‘ės. Su šiuo muzikantu Dalius groja jau nuo 2004 metų kartu – jie abu buvo Kenny Wolleseno ir J. Haffnerio grupės „Himalayas“ nariai.

„Blue Note“ atliktą programą D. Naujo pavadino „Miesto trupiniai“. „Aš nepretenduoju į kompozitorius. Ir nekuriu, – sakė D. Naujo paklaustas kaip atsirado šios džiazo kompozicijos. – Aš tiesiog kartais užrašau melodijas ar ritmus,  kurie man ateina patys einat gatve, atsibudus iš garsinio sapno ar visai kitose situacijose dainuojant ar niūniuojant ką nors. Viskas priklauso nuo dienos, vietos, įkvėpimo ar emocijos. Įsirašau savo dainavimą telefonu, nes kitaip pamirštu. Po to perkeliu tai ant muzikos lapo ir iš pririnktų eskizų sudėlioju ką noriu. Niekada nesėdžiu ir negalvoju kaip čia kažką sukūrus, kažką labai gilaus ar reikšmingo.“

Avangardinio kino tėvas Jonas Mekas D. Naujo vadino genialiu perkusijos meistru, kuris ne tik atlikėjas, bet ir ypatingų džiazo kompozicijų kūrėjas. „Jis yra nenormalus! Jis yra visiškai užvaldytas savo meno, ir niekas kitas jam nerūpi!, – yra sakęs J. Mekas. – Pametęs protą dėl muzikos mūzų, jis eina į priekį nenuspėjamai ir pavojingai, kaip ir visi poetai.“

Muzikologai šį atlikėją vadina avangardinės eksperimentinės muzikos bei laisvojo džiazo piligrimu. Jau ne vieną dešimtmetį Niujorke gyvenantis ir kuriantis muzikantas, savo muzikinę karjerą pradėjo Lietuvoje ir nuolat čia sugrįžta su įvairiais projektais. Birželio mėnesį D. Naujo kartu su saksofonininku J. Haffneriu pristatė savo muzikinį projektą Vilniuje po Jono Meko parodos „Leiskite man svajoti utopijas“ atidarymo meno centre „Rupert“ Vilniuje.

Jau antrus metus Europos Sąjungos šalys dalyvauja specialioje „Blue Note“ džiazo festivalio programoje. Šią kartu su džiazo klubu „Blue Note“ organizuoja Niujorko ES šalių kultūros institutų klasteris bei Europos Sąjungos delegacija prie Jungtinių Tautų. Visą birželio mėnesį vykusiame festivalyje džiazo muzikantus pristatė net 11 Europos šalių: Lietuva, Rumunija, Estija, Ispanija, Nyderlandai, Austrija, Prancūzija, Malta, Vokietija, Portugalija ir Liuksemburgas.

Koncertų džiazo klube „Blue Note“ rėmėjas Lietuvos kultūros institutas

Nuotrauka ir tekstas Gražinos Michnevičiūtės.