Fotomenininkės Vilmos Samulionytės paroda pristatoma „Photo Israel” festivalyje
Lapkričio 17-27 dienomis Tel Avive įvyks devintasis tarptautinis fotografijos festivalis „Photo Israel”, kasmet sutraukiantis dešimtis tūkstančių vietos fotografijos entuziastų ir smalsuolių. Šiais metais festivalyje bus eksponuojama Vilmos Samulionytės paroda „Happy ever after” (kuratorė Ya’ara Raz Haklai), apjungianti dvi ankstesnes menininkės fotografijų serijas.
Dvejus metus dirbusi moterų fotografe Rijade, Saudo Arabijoje, V. Samulionytė 2009-2011 m. darytas nuotraukas pristatė parodoje „Koša”, kurioje vaizduojama išimtinai moteriška Rijade vykstančių, lyties pagrindu segreguotų vestuvių pusė. „Koša” yra pakylėtas puošnus krėslas, kuriame sėdi nuotaka ir, belaukdama jaunojo, priima sveikinimus iš vestuvių svečių (šiuo atveju tik savo ir vyro giminės moterų). Tai svarbiausias ir puošniausias, centrinis vestuvių vietos taškas. Žmogaus eliminavimasiš interjero leidžia fokusuotis į architektūrą ir dizainą ir tai, kaip jie atspindi vietos ceremonijas, vertybes, skonį ir kultūrą.
Kai V. Samulionytė grįžo į Lietuvą, ji tęsė santuokos idėjos įvietinimo tyrinėjimus lokacijose, kuriose vyksta lietuviškos vestuvės. Jos fotografijų serija „60 monumentų. Civilinės registracijos skyriai (2012-2019)” vaizduoja erdves, kurios šeštame XX a. dešimtmetyje, komunistinio laikotarpio šalyje pradžioje, funkcionavo kaip alternatyva bažnyčioms. Šie civilinės metrikacijos skyriai naudojo dažnai būtent bažnyčiose randamus architektūros elementus – vitražus, reljefus, šviestuvus ir altoriaus formos stalus, bet eliminuodavo bet kokį religinį jų kontekstą, vietoj to dekoruodami juos poros sąjungos, būsimos šeimos ir valstybės suvereniteto simboliais. Šiuolaikiniai Lietuvos įstatymai leidžia pasirinkti norimą vestuvių vietą.
Menininkės fotografinės tipologijos tyrinėja vestuvių ceremonijos išraiškas per architektūrą ir dizainą bei atkreipia dėmesį į panašumus ir skirtumus šiose dviejose itin tolimų kultūrų ceremonijose. Nors autorė pripažįsta ceremonijų svarbą, kūriniai kvestionuoja jų aspektus, kuriuos įprasta priimti kaip duotybę – pačių vestuvių ceremonijos esmę, kiekvieno jos dalyvio vaidmenį ir pasirinkimo bei veikimo šiame taške spektrą.
Vilma Samulionytė, kuratorė, tarptautinio fotografų simpoziumo NIDA meno vadovė ir fotomenininkė aktyviai dirba konceptualiosios fotografijos srityje kvestionuodama visuomenės ritualus, atmintį ir papročius. Taip pat ji yra dokumentinio filmo „Močiute, Guten Tag!”, kuriame nagrinėjamos vis dar aktualios Antrojo pasaulinio karo pasekmės regionui, bendraautorė.
Kartu su menininku Gyčiu Skudžinsku 2014 m. V. Samulionytė įkūrė leidybinę platformą „NoRoutine Books”, kuri leidžia limituoto tiražo knygas. Menininkė yra surengusi savo bei dalyvavusi grupinėse parodose Lietuvoje, Turkijoje, Čekijoje, JAV, Slovėnijoje ir kt.
Projektas įgyvendintas bendradarbiaujant su LR kultūros atašė Izraelyje ir Lietuvos kultūros institutu.