Italijoje susapnuotas Kamilės Gudmonaitės spektaklis A. Strindbergo pjesės motyvais
Lauros Vancevičienės nuotrauka
„Sapnas“, pagal Augusto Strindbergo pjesės motyvus, režisuotas jaunos lietuvių režisierės Kamilės Gudmonaitės spalio 23 ir 24 d. viešėjo Romoje, pagrindinio teatro Argentina kvietimu. Spektaklis buvo rodomas Teatro Argentina padalinyje – alternatyvioje industrinėje miesto dalyje 2000 m. įkurtame kameriniame teatre India. Išranki Romos publika po vienos dalies spektaklio neskubėjo skirstytis. Žymus teatro kritikas Graziano Graziani gyrė netradicinę pastatymo geometriją, išbaigtumą ir muzikalumą, stebėjosi tokios jaunos trupės talentu. Sapnas italams pasirodė išskirtinis kaip žodžio, vaizdo ir garso sintezė – prasmingos, plastiškos mizanscenos papildo veiksmą daugeliu prasmių, kuria savitą atmosferą, o režisierės konstruktyvumas, logiškų ir iracionalių pradų derinimas sujungia darbą į vientisą kūrinį, neturintį laiko ir erdvės ribų.
Teatro iniciatyva taip pat buvo suorganizuotas trupės susitikimas su italų studentais. Jo metu išsivystė gyva diskusija apie naujausias teatro tendencijas, skirtingus požiūrius, kūrybos metodus. Kamilė Gudmonaitė atsakinėjo į studentų klausimus, pasakojo kaip gimė spektaklis, apie grupės telkimą, kaip kūrybos būdą, bendradarbiavimo svarbą, žaidimą ir tam tikrus susikurtus ritualus. Ji teigė, jog kai kurios spektaklio scenos gimė natūraliai, tarsi padiktuotos kažko iš aukščiau, tačiau ir patvirtino, kad su trupe kurdami praleido nesuskaičiuojamai daug valandų. Spektaklis buvo vystomas ir vis papildomas kaip kelerių metų kursinis darbas, kol galiausiai pasiekė Nacionalinio dramos teatro sceną. Diskusijos metu išryškėjo Lietuvos ir Italijos teatro tradicijos skirtumai. Italų teatre įprasta išsireikšti žodžiu, balsą naudoti kaip įrankį, tuo tarpu Lietuviškas teatras išsiskiria judesio plastika, jau studijose daug dėmesio skiriama kūno kalbai, ieškoma būdų kalbėti nenaudojat kalbos.
Spektaklyje Sapnas sprendžiamos esminės žmogaus tapatumo problemos pasaulyje, kuris čia, sapne, yra groteskiška mokykla. „Du kart du“ tampa žmogaus gyvenimo prasmės klausimu, o žodžiais išsakyta mintis netenka dalies tiesos ir supaprastina ją. Tai kova tarp logikos ir iracionalaus žmogaus prado, kurio taip bijoma mūsų „sveikame“ pasaulyje. Erdvė ir laikas – neegzistuoja. Fantasmagoriški sapno veikėjai mėgina atidaryti duris, o kiekviename žmoguje nukryžiuojamas jo Kristus. Plonytėje riboje tarp sapno ir nubudimo ateina giliausios mintys, nevaržomos logiško kasdienybės mąstymo. Kas yra durys? Gal durų nėra? Ar du kart du tikrai yra keturi? O ar galima suskaičiuoti iki begalybės?
Spektaklis „Sapnas“ yra LMTA teatro režisūros kurso (vadovas G. Varnas) studentės Kamilės Gudmonaitės debiutas teatre. Ką tik gimęs spektaklis spėjo pabuvoti dviejuose Italijos teatro festivaliuose, viename jų – Spoleto – dalyvavo konkursinėje programoje ir laimėjo pirmąją vietą jauno teatro kategorijoje. 2015 metais spektaklis buvo apdovanotas dviem tarptautinio teatro festivalio „Encounter“, vykusio Brno mieste Čekijoje, prizais: pagrindiniu festivalio apdovanojimu už režisūrą ir studentų žiuri apdovanojimu. Po gastrolių Romoje trupė išvyko tiesiai į Lioną (Prancūzija), kur festivalyje Sens Interdits bus rodomas net tris kartus. Gastroles remia Lietuvos Kultūros Taryba ir Lietuvos Kultūros Institutas.
Kultūros atašė Italijoje Julijos Reklaitės informacija