Lietuvos Kultūros Institutas
Instituto veikla, Kultūros atašė veikla, Kultūros naujienos, Susijusios naujienos

Jauna režisierė Uršulė Bartoševičiūtė pradeda rezidenciją „Berliner Ensemble”

Lietuvos kultūros institutas
Spektaklio scena

Moritz Haase nuotr.

Šių metų teatro sezoną garsiajame Berlyno teatre Berliner Ensemble pradeda nauja jaunųjų talentų rėmimo programa WORX, pagal kurią visus metus šiame teatre reziduos režisierė Uršulė Bartoševičiūtė (Barto). Rugsėjo 30 d. čia pradedamas rodyti pirmasis pagal šią programą sukurtas jos spektaklis „Ofelijos mašina” (Opheliamaschine).

Dramaturgo Heinerio Müllerio radikalioje ir epochinėje 1979 metų „Hamleto mašinoje” Hamletas stovi suakmenėjusių ir brutalių ideologijų kryžkelėje. 2022 m. jo vietą užima Ofelija. Uršulės Barto režisuotame lenkų kilmės amerikiečių rašytojos Magdos Romanskos atsakyme garsiajai Müllerio pjesei naratyvą perima Ofelija –  fragmentuotos istorijos autorė, mylimoji ir beprotė, atsidūrusi ant vakarietiškųjų vertybių griuvėsių krūvos. Ofelijos padėtį apsunkina ir tai, kad ji pateko į vieną garsiausių disfunkcinių šeimų, kur vaidmenų pasiskirstymas atrodo negrįžtamai fiksuotas, jos santykiai su danų princu asimetriški, o tragiška baigtis seniai žinoma. „Ofelijos mašinoje” per moters požiūrį į sudėtingą ir nerimą keliantį tradicijų suvaržytą pasaulį parodomi patriarchalinių struktūrų asociatyvūs ir žiaurūs mechanizmai, ypač daug dėmesio skiriama kūno ir proto pažeidžiamumui.

Uršulė Barto į vienerių metų rezidenciją Berliner Ensemble drauge su austre Fritzi Wartenberg atrinkta iš 120 kandidatų. Abi jos teatro kūrybinės studijos salėje šiemet pastatys po du spektaklius.

Abi režisierės turi aiškų feministinį požiūrį į pasaulio ir teatro struktūras bei mechanizmus. Šį sezoną teatro kūrybinę studiją jos sieks paversti įkvepiančia vieta tyrinėti ir eksperimentuoti šiomis temomis.

Uršulė Bartoševičiūtė gimė 1994 m. Vilniuje, pastatė spektaklių įvairiuose Lietuvos teatruose. 2021 m. ji pelnė Kultūros ministerijos „Jaunojo menininko premiją”. Barto spektakliai dažnai yra humoristinės, feministinės klasikinių kūrinių interpretacijos, juose aiškinamasi moters tapatybė, kultūrinių bei socialinių judėjimų galimybės daryti įtaką hierarchiniams procesams.

Po spektaklio spalio 1 d. surengta diskusija su režisiere.

https: https://www.berliner-ensemble.de/worx//www.berliner-ensemble.de/inszenierung/opheliamaschine