Lietuvos kultūros gidas, Rašytojai

Gintaras Grajauskas

Gintaras Grajauskas (gimė 1966 m. vasario 19 d. Marijampolėje) – poetas, prozininkas, dramaturgas. Mokėsi Stasio Šimkaus aukštesniojoje muzikos mokykloje, studijavo Lietuvos valstybinės konservatorijos Klaipėdos fakultete (Džiazo katedra). Dirbo radijo ir televizijos redakcijose, nuo 1994 m. – dienraštyje Klaipėda. Nuo 1996 m. – to paties dienraščio literatūrinio leidinio „Gintaro lašai“ sudarytojas. Nuo 2000 m. rengia kasmetinį Lietuvos poetų sambūrį „Placdarmas“, pats yra dalyvavęs literatūriniuose renginiuose įvairiose užsienio šalyse.
Debiutavo 1993 m. eilėraščių knyga Tatuiruotė, už kurią jam paskirta Z. Gėlės premija. Kaulinė dūdelė (1999 m.) 2000 m. apdovanota „Poezijos pavasario“ ir I. Simonaitytės premijomis. 2003 m. G. Grajauskas gavo Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos premiją už debiutą dramaturgijoje, o 2008 m. rašytojas už pjesę „Mergaitė, kurios bijojo Dievas“ buvo apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“.
Eilėraščiai versti į anglų, vokiečių, švedų, lenkų, italų ir kt. kalbas.
Dainuoja ir groja bosine gitara grupėje „Kontrabanda“.
Rašytojas gyvena ir dirba Klaipėdoje.

Pasivaikščiojimai su Gintaru Grajausku (TV1)

Rašytojas apie save:

Pagal kokius kriterijus vertinti poeziją, kurioje, be tam tikrų amato taisyklių, egzistuoja vienintelis vertas dėmesio dalykas – buvimo atvertys? O dievai žino. Man geras, tikras eilėraštis – visų pirma preciziškai tiksliai sufokusuotas (optikos, ne cirko terminas). Prastą irgi nesunku atskirti – nuo jo galvoj dvejinasi.
„Kažkoks kompotas“. Iš knygos Iš klausos, 2002

Kritika:

G. Grajausko žmogus, gyvendamas miesto erdvėje, sugebėjo prisitaikyti prie jos, išsaugoti arba bent žino būdą, kaip išsaugoti savo atskirybę, nesusitapatinti su minia.
Miestas (neretai jame išryškėja uostamiesčio ženklai) panašėja į „voratinklį“, kurio centre yra kiekvienas mūsų. Miesto erdvė sugeba nepastebimai įtraukti į gatvių ir nuojautų tinklą, keisti žmogaus esybę.
Nijolė Bertašiūnienė, Gimtasis žodis, 2000, nr. 8

Grajauskas dažniau groja ne poetinę klasiką, o labiau džiazą, jo instrumentai daugiausia pučiamieji, mušamieji. […] Grajausko eilėraščiuose ir čia (tarp selektyvios klasikos ir neišrankaus džiazo) atsiranda įtampa – poetinės energijos šaltinis. […] Grajauskas turi pakeleivių. Ir turės. Smagu su juo paėjėti buvo ir man.
Viktorija Daujotytė, Apie poezija ir esimą, Vilnius, 2001

Kontrastingai kaitaliojasi eilėraščio dramatinė įtampa: įstabumo pjūtį pertraukia ironijos kirtis, lakią bliuzo melodiją permuša filosofinės kategorijos, naracijos nuotrupas suglaudžia parabolė ar net epigrama.
Vytautas Kubilius, Lietuvių literatūros enciklopedija, Vilnius, 2001

Bibliografija:

Tatuiruotė: [eilėraščiai]. Vilnius: Vaga, 1993.
Ornitologija: [prozos ir dramos eskizai]. Klaipėda: Menininkų namai, 1993.
Atsiskyrėlio atostogos: [eilėraščiai]. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1996.
Katalogas: [eilėraščiai]. Vilnius: Vaga, 1997.
Kaulinė dūdelė (A Bone Pipe): [poems]. Vilnius: Vaga, 1999.
Iš klausos (By Ear): [essay]. Vilnius: Vaga, 2002.
Naujausių laikų istorija: vadovėlis pradedantiesiems: [eilėraščiai]. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2004.
Erezija: [romanas]. Vilnius: Baltos lankos, 2004.
Mergaitė, kurios bijojo Dievas: [pjesės]. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2007.
Eilėraščiai savo kailiu. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2008.
Mažumynai: [esė]. Vilnius: Versus aureus, 2010.

Itališkai
Barricate quotidiane, cura e traduzione dal lituano di Pietro U. Dini. Novi Ligure: Joker, 2008.

Lenkiškai:
Przegrany Grajewski,  wybór i przekład z języka litewskiego: Alicja Rybałko. Łodź : Biblioteka „Tygla Kultury“, 2003.

Prancūziškai
La Réserve: théâtre, traduit du lituanien par Akvile Melkunaite avec la collaboration de Laurent Mubleisen. Grand’ Rue] : Editions espaces 34, 2008.

Švediškai
Benflöjt, dikter i urval och översättning av Anna Harrison … [et al.]. Malmö: Ariel, 2002.

Vokiškai
Knochenflöte: Gedichte, aus dem Litauischen übertragen von Mala Vikaite und Viktor Kalinke. Leipzig: Edition Erata, 2003.